Celem naszych zajęć terapeutycznych i rewalidacyjnych jest wsparcie dzieci w pokonywaniu trudności rozwojowych oraz wzmacnianie ich mocnych stron.
Fizjoterapia to zajęcia, które mają na celu rozwijanie motoryki dużej i małej, kształtowanie prawidłowej postawy ciała, poprawę siły mięśniowej. Terapia pozytywnie wpływa na rozwój koordynacji i równowagi, poprawia zakresy ruchomości w stawach, koryguje wady postawy i uczy prawidłowych wzorców ruchowych. Podczas zajęć stosuje się również terapię tkanek głębokich, która ma na celu rozluźnianie mięśniowo-powięziowe. Dzieci, podczas różnorodnych i atrakcyjnych ćwiczeń, zabaw ruchowych rozwijają sprawność ruchową, a nadrzędnym celem terapii jest osiągnięcie możliwie najwyższego potencjału fizycznego.
Celem terapii jest rozpoznanie zaburzeń, następnie stworzenie planu terapii dostosowanego do indywidualnych potrzeb dziecka. W terapii kluczowe jest stworzenie relacji pomiędzy dzieckiem a terapeutą. Podczas zajęć dziecko posługujące się mową werbalną ćwiczy poprawną artykulację, myślenie przyczynowo-skutkowe, budowanie różnych form wypowiedzi, rozwija mowę czynną. Stosuje się różnego rodzaju metody pracy połączone z zabawą w celu stworzenia przyjaznej atmosfery. U dzieci, które nie posługują się mową werbalną stosuje siękomunikację alternatywną, która ma na celu rozpoczęcie procesu komunikacji.
Głównym celem zajęć jest wspieranie rozwoju motoryki małej poprzez zabawę. Podczas zajęć kształtuje się prawidłowy nawyk związany z postawą oraz chwytem pisarskim. Uprawniamy koordynację wzrokowo-ruchową, rozwijamy interakcje społeczne, kreatywność, cierpliwość i koncentrację na zadaniu. Na zajęciach stymuluje się sensorycznie dłonie i ręce. Pracuje się nad rozwijaniem i zwiększaniem samodzielności w zakresie samoobsługi. Wszystkie ćwiczenia dobierane są indywidualnie do potrzeb i – co ważne – do zainteresowań dziecka.
Nadrzędnym celem terapii jest rozwijanie umiejętności komunikowania się oraz umiejętności dokonywania wyborów. Dziecko podczas zajęć ma szansę nauczyć się, że może mieć wpływ na wybór aktywności/ćwiczenia/zabawki. Na zajęciach poszukuje się metod komunikacji indywidualnie dobranych do każdego dziecka, stosuje się komunikację alternatywną i wspomaganą, wykorzystuje się wzrok, gest wskazywania, ruch itp. Pracuje się wykorzystując piktogramy, różnego rodzaju pomoce graficzne, przestrzenno-dotykowe i bazuje się również na materiale konkretnym. Ważne jest budowanie pozytywnej relacji z dzieckiem i zachęcanie do nawiązywania interakcji. Na zajęciach ćwiczymy decyzyjność, rozwijamy samostanowienie i pokazujemy, jak skutecznie i zrozumiale komunikować się z drugim człowiekiem.
Podczas zajęć dzieci niewerbalne będą uczyć się alternatywnych form komunikacji, które mają na celu rozwijanie umiejętności komunikacyjnych, a także mają na celu wsparcie i stymulowanie rozwoju mowy werbalnej. Jest to pierwszy krok ku temu, by dziecko mogło zacząć komunikować się w sposób zrozumiały z otoczeniem, co często jest ogromną zmianą na lepsze w życiu małego człowieka. Dzięki temu kształtuje się jego decyzyjność, poczucie własnej wartości i sprawczości, co jest niezbędne do rozwoju samodzielności i samostanowienia.
Głównym celem zajęć Integracji Sensorycznej (SI) jest stymulacja układu nerwowego, dostarczenie w sposób kontrolowany odpowiedniej ilości bodźców zmysłowych (zwłaszcza przedsionkowych, proprioceptywnych i dotykowych) tak, aby dziecko tworząc reakcję adaptacyjną (właściwą odpowiedź na wymogi otoczenia), poprawiło integrację tych bodźców. Podczas zajęć ćwiczymy poprawę kontroli posturalnej oraz skupiamy się na poprawie percepcji wzrokowej poprzez rozwój odruchu przedsionkowo-okoruchowego, długości fiksacji wzrokowej, płynności ruchów oczu. Zajęcia pozytywnie wpływają na koncentrację, a także na poprawę percepcji słuchowej, rozwój orientacji przestrzennej i schematu ciała. Terapia ma charakter indywidualny lub grupowy. Prowadzona jest w formie zabawy.
Zajęcia rozwijające umiejętności społeczne prowadzimy w małych grupach. Podczas zajęć ćwiczymy szereg różnych umiejętności potrzebnych do prawidłowego rozwoju relacji i kontaktów społecznych. Poznajemy siebie, nasze preferencje i uczymy się reguł obowiązujących w grupie rówieśniczej. Zajęcia pomagają w nabywaniu umiejętności rozpoznawania, nazywania i wyrażania emocji, pomagają budować pozytywny obraz siebie i zwiększają poczucie własnej wartości, uczą współpracy w grupie i pomagają rozwijać umiejętność radzenia sobie z trudnymi emocjami. Poprzez różnego rodzaju zabawy, gry, zadania rozwijamy sferę emocjonalno-społeczną, co jest niezwykle ważne dla naszych podopiecznych.
Podczas zajęć rozwijających kompetencje emocjonalno-społeczne rozwijamy szereg umiejętności takich jak komunikacja z innymi, rozpoznawanie i kontrola nad swoimi emocjami, budowanie dobrych relacji z innymi. Podczas terapii uczymy się także rozpoznawania stanów emocjonalnych innych osób, a także ich intencji i powodów różnych reakcji. Dzięki nowoczesnym programom multimedialnym będziemy w atrakcyjny i dobrze opracowany sposób uczyć się norm i zasad społecznych, a także rozumieć różne życiowe sytuacje, których doświadczamy w codziennym życiu.
Celem zajęć jest rozwijanie umiejętności komunikacyjnych przy pomocy wzroku. W terapii wykorzystuje się urządzenie sterowania wzrokiem i specjalnie przeznaczone do tego programy multimedialne, które umożliwiają tworzenie własnych pomocy, w tym tablic komunikacyjnych, a także wyposażone są w gotowe ćwiczenia i gry, które stymulują i usprawniają funkcje wzrokowe oraz uczą śledzenia wzrokiem pożądanych obrazów, napisów, przycisków. W terapii ważne jest, by podopieczny nauczył się wysyłać intencję komunikacyjną do rozmówcy i świadomie operował wzrokiem tak, by dokonywać własnych wyborów, które ułatwią mu porozumiewanie się z otoczeniem. Dzięki eyetracking i oprogramowaniach służących do komunikacji wzrokowej można też poszerzać wiedzę ogólną podopiecznych oraz sprawdzać aktualny poziom wiedzy i zdolności poznawcze dzieci.
Terapia zabawą wykorzystuje zabawę jako naturalny środek ekspresji dzieci, aby pomóc im łatwiej wyrażać swoje uczucia, potrzeby i intencje. Podczas terapii uczymy się wykorzystywać zabawki zgodnie z ich przeznaczeniem, uczymy się wcielać w role, pobudzać wyobraźnię, a także działać według określonych zasad. W terapii ważna jest współpraca i interakcja z innymi uczestnikami zabawy. Zabawy tematyczne uczą ról społecznych, rozwijają umiejętności naśladowania, pozwalają na budowanie relacji z innymi ludźmi, oswajają z lękami, rozwijają umiejętności komunikacyjne i społeczne.
Podczas obserwacji zajęć i aktywności dzieci udzielam wsparcia nauczycielom oraz pomagam im w radzeniu sobie z różnymi zachowaniami. Wspólnie omawiamy i szukamy rozwiązań dla wielu sytuacji oraz wdrażamy je w życie.
Na zajęciach muzykoterapii i rytmiki przede wszystkim podejmujemy aktywności przy kontakcie z muzyką. Usprawniamy koordynację słuchowo-ruchową oraz motorykę małą i dużą w połączeniu z bodźcami dźwiękowymi. Doskonalimy umiejętności naśladowania, poczucie rytmu, wrażliwość na sygnały dźwiękowe, a także rozwijamy orientację w schemacie własnego ciała.
Na zajęciach terapii pedagogicznej pracujemy w różny sposób i zdobywamy wiedzę, utrwalamy informacje oraz ćwiczymy wiele umiejętności. Gry edukacyjne, zabawy, karty pracy, a nawet rozmowy i inne ćwiczenia pomagają dzieciom w ogólnym rozwoju, tym umysłowym i emocjonalno-społecznym.
Zajęcia rewalidacyjne z tyflopedagogiki obejmują różnorodne aktywności dostosowane do wieku i potrzeb dzieci. Podczas zajęć dzieci wykonują ćwiczenia wzrokowe zależnie od potrzeb. Niektóre ćwiczą na poziomie światła, spostrzegania obiektów podświetlanych w otoczeniu, nauki fiksowania wzroku na obiekcie, a inne uczy się analizy i syntezy wzrokowej, spostrzegania od przedmiotu poprzez zdjęcie/rysunek do materiału literowego. Zajęcia rewalidacyjne z tyflopedagogiki mają na celu poprawę sprawności wzrokowej, poprawę syntezy i analizy wzrokowej, koordynacji wzrokowo-ruchowej. Ponadto zajęcia wspierają również rozwój poznawczy, komunikację oraz integrację sensoryczną.
Nasze przedszkole oferuje pomoc psychologiczno-pedagogiczną. Psycholog prowadzi obserwacje w grupach przedszkolnych i jeśli istnieje taka potrzeba, to prowadzi zajęcia indywidualne dla poszczególnych dzieci. Istnieje także możliwość konsultacji z rodzicami. W razie potrzeby i na prośbę rodzica udzielam wsparcia psychologicznego rodzinom naszych podopiecznych.
W ramach udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu odbywają się również cykliczne konsultacje nauczycieli-wychowawców wraz z pedagogiem specjalnym z rodzicami w celu omówienia postępów dziecka, jego mocnych stron, trudności, a także w celu omówienia dalszej współpracy i najważniejszych celów terapii na najbliższy czas. Bardzo ważne jest dla nas budowanie pozytywnych relacji z rodzinami wychowanków po to, by tworzyć miejsce przyjazne zarówno dzieciom, jak i ich rodzinom.
Przedszkole współpracuje ze Szkołą Podstawową Specjalną w Pile, która została stworzona właśnie z myślą o naszych dzieciach, w celu kontynuacji terapii, którą rozpoczęły od momentu edukacji przedszkolnej i chcą kontynuować podjęte w przedszkolu „Marcinek” działania terapeutyczne oraz edukacyjne z zachowaniem ciągłości.
Przedszkole współpracuje także z fundacją Miejsce dla każdego, której ideą jest wspieranie dzieci, młodzieży i osób dorosłych z niepełnosprawnością, a także ich rodzin. Nasze przedszkolaki mogą uczestniczyć w projektach, zajęciach dodatkowych oraz wszelkiego rodzaju przedsięwzięciach, które organizuje fundacja.
Przedszkole „Marcinek” to miejsce pełne ciepła, radości i akceptacji. Tworzymy przestrzeń, w której każde dziecko – niezależnie od swoich możliwości – czuje się ważne, kochane i wspierane. Razem uczymy się, bawimy i odkrywamy świat!
Słowackiego 3,
64-920 Piła
Domańskiego 54,
77-400 Złotów
przedszkolemarcinek.pl © 2025. Wszelkie prawa zastrzeżone. Pozycjonowanie stron internetowych. Tworzenie stron internetowych – Zauważalnie.pl