Zajęcia edukacyjno-terapeutyczne

Łączą elementy nauki i terapii, tak aby wspierać wszechstronny rozwój podopiecznych.

2-2
Przedszkolemarcinek.pl

Zajęcia edukacyjno-terapeutyczne

Wspólne ustalanie planu dnia

Są to zajęcia, które każdego poranka – po schodzeniu się dzieci do sal i zabawach dowolnych – rozpoczynają wspólne aktywności w każdej grupie. Podczas ustalania „Planu dnia” każdy z uczestników zajęć ma możliwość uczenia się dokonywania prostych wyborów (każdy może wybrać jakąś aktywność, która pojawi się w ciągu dnia). Plan ustalany jest w formie wizualnej przy pomocy piktogramów w widocznym miejscu w sali, co daje poczucie bezpieczeństwa płynącego z przewidywalności zdarzeń. Ponadto przedszkolaki czują, że są ważne, gdyż to one mają wpływ na to, co się będzie działo. W tym momencie dnia sprawdzana jest też obecność, pogoda, a także jest to czas, w którym każde z dzieci może powiedzieć lub pokazać, jakie ma w sobie emocje.

Umów się z nami na spotkanie jeżeli chcesz poznać więcej szczegółów.

Zabawy muzyczno-ruchowe z muzykoterapią

Zajęcia służą rozwijaniu u dzieci pamięci muzycznej i ruchowej, a także umiejętności uczenia się melodii oraz zapamiętywania i naśladowania ruchów w powiązaniu z muzyką, czy zapamiętywaniem różnych rytmów. Zajęcia wpływają pozytywnie na rozwój psychiczny i fizyczny, poprawiają koncentrację uwagi, rozwijają słuch muzyczny i wyobraźnię muzyczną, a także integrują dzieci z całej placówki. Organizowane są codziennie i pełnią rolę muzykoterapii grupowej.

Umów się z nami na spotkanie jeżeli chcesz poznać więcej szczegółów.

Zajęcia polisensoryczne z cyklu „Poranny krąg”

Zajęcia prowadzone są metodą obejmującą zasięgiem wszystkie zmysły. Oddziaływania proponowane dzieciom podczas zajęć aktywizują zmysły w odmienny sposób dla każdej pory roku, co ma na celu poznanie zmian zachodzących w przyrodzie. Polisensoryczne pobudzanie zmysłów ma również wymiar relaksacyjny, a zajęcia są przewidywalne, co pozytywnie wpływa na poczucie bezpieczeństwa i komfort podopiecznych. Warto podkreślić, że dostarczanie rozmaitych bodźców zmysłowych pobudza wszechstronny rozwój dziecka, a ta metoda terapeutyczna od wielu lat wykorzystywana jest w różnych ośrodkach do pracy z osobami z niepełnosprawnością i cieszy się dużym uznaniem wśród naszych podopiecznych.

Umów się z nami na spotkanie jeżeli chcesz poznać więcej szczegółów.

Nauka czytania metodą sylabową i globalną

Zajęcia mają na celu wprowadzać dzieci w świat czytania, zainteresować literami, a także nauczyć umiejętności czytania. Prowadzone są w różnorodny sposób, wykorzystując różne dostępne metody oraz środki i pomoce dydaktyczne. Zajęcia mają na celu również rozwijanie mowy dzieci poprzez wypowiadanie i powtarzanie prostych dźwięków (wyrażenia dźwiękonaśladowcze), głosek, sylab oraz słów, co usprawnia aparat mowy i jest ćwiczeniem artykulacyjnym.

Umów się z nami na spotkanie jeżeli chcesz poznać więcej szczegółów.

Zajęcia matematyczne

Podczas pobytu w przedszkolu staramy się wykorzystywać różne sytuacje dnia codziennego, by wspierać nabywanie umiejętności matematycznych. Ponadto organizujemy zajęcia, które pomagają poznać i utrwalić zapamiętywanie znaków graficznych cyfr, uczymy przeliczania, porównywania zbiorów, rozpoznawania prostych figur geometrycznych i prostych działań matematycznych (dodawanie i odejmowanie). Używamy do tego różnorodnych materiałów i środków dydaktycznych, pracujemy na materiale konkretnym, a także korzystamy z kart pracy (w zależności od możliwości i umiejętności naszych podopiecznych), gdyż bardzo ważne jest, by umiejętności matematyczne kształtować w sposób indywidualny, co pomaga w rozwoju logicznego myślenia i zachęca do poznawania świata liczb.

Umów się z nami na spotkanie jeżeli chcesz poznać więcej szczegółów.

Zajęcia z wykorzystaniem elementów metody M. Ch. Knillów

Najważniejszym celem zajęć jest rozwijanie świadomości ciała, wrażliwości na wzajemne kontakty, reakcje oraz sygnały. Podczas zajęć podopieczni słuchają odpowiednio skomponowanej muzyki i wykonują do niej określone ruchy. Dzięki temu dzieci ćwiczą pamięć, koncentrację uwagi, zapamiętują schemat własnego ciała, ćwiczą planowanie ruchów. Zajęcia integrują wszystkie przedszkolaki z naszej placówki i mają również przewidywalny, relaksacyjny charakter, co pozytywnie wpływa również na rozwijanie umiejętności wyciszenia się.

Umów się z nami na spotkanie jeżeli chcesz poznać więcej szczegółów.

Stymulacja polisensoryczna z cyklu „Doświadczanie”

Zajęcia pozwalają na poznawanie świata wszystkimi zmysłami. Podczas naszych autorskich zajęć dzieci samodzielnie podejmują decyzje dotyczące wyboru prezentowanego zmysłu, mają wpływ na rodzaj podawanych bodźców i poznają swoje preferencje sensoryczne. Podczas zajęć dużą wagę przywiązujemy do możliwości odmowy doświadczania proponowanych bodźców, w atmosferze szacunku i wrażliwości na potrzeby dzieci staramy się oswajać różne zmysłowe doznania podopiecznych. Zajęcia mają edukacyjny i terapeutyczny wymiar, gdyż oprócz poznawania różnych doznań, przedmiotów, faktur, dźwięków, pozwalają odwrażliwiać na nieprzyjemne bodźce w bezpiecznym otoczeniu.

Umów się z nami na spotkanie jeżeli chcesz poznać więcej szczegółów.

Zajęcia dydaktyczno-wychowawcze

W przedszkolu codziennie odbywają się zajęcia dydaktyczno-wychowawcze zgodne z podstawą programową nauczania przedszkolnego dostosowane do potrzeb i możliwości dzieci. Tworzymy autorskie ramowe plany nauczania, które dostępne są w dzienniku elektronicznym dla Rodziców naszych podopiecznych. Podczas zajęć w atrakcyjny sposób poszerzamy zakres wiedzy ogólnej przedszkolaków prowadząc zajęcia plastyczne, muzyczne, poznawcze, z zakresu rozwoju mowy i myślenia oraz zajęcia ruchowe.

Umów się z nami na spotkanie jeżeli chcesz poznać więcej szczegółów.

Zajęcia usprawniające motorykę małą

Codziennie organizowane zajęcia, które mają na celu rozwijać umiejętności manualne, pełnią rolę stymulującą oraz usprawniającą – wpływają na rozwój motoryki rąk i koordynacji wzrokowo-ruchowej, zwiększają zdolności manipulacyjne dłoni i mają wpływ na stabilizację mięśni ręki oraz obręczy barkowej. Staramy się proponować takie ćwiczenia, które są dla dzieci atrakcyjne, co pomaga motywować przedszkolaki do podejmowania tego rodzaju wysiłku.

Umów się z nami na spotkanie jeżeli chcesz poznać więcej szczegółów.

Zajęcia ruchowe z wykorzystaniem elementów Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne

Zajęcia odbywające się w każdej grupie przedszkolnej raz w tygodniu cieszą się dużym zainteresowaniem i zaangażowaniem naszych przedszkolaków. Wszystkie dzieci lubią zabawy i ćwiczenia proponowane podczas zajęć, chętnie i aktywnie w nich uczestniczą. Ćwiczenia wykonywane podczas zajęć oparte są o znaną metodę terapeutyczną, która zakłada, iż ruch to doskonałe narzędzie oddziałujące na rozwój psychoruchowy dziecka. Podczas zajęć nasze przedszkolaki, wykonując wiele różnych ćwiczeń rozwijają sferę motoryczną i poznawczą, integrują się, współpracują, oswajają się z ciałem innych osób. Zajęcia dają także poczucie bezpieczeństwa i budują wzajemne zaufanie uczestników zabaw, co pozytywnie wpływa także na sferę emocjonalną i społeczną.

Umów się z nami na spotkanie jeżeli chcesz poznać więcej szczegółów.

Zajęcia rytmiczne

Rytmika w naszym przedszkolu to zajęcia, które w atmosferze zabawy rozwijają umiejętności słuchowe, fizyczne i emocjonalne. Uwrażliwiają na rytm,  kształtują koordynację ruchową i umiejętność naśladowania, ćwiczą pamięć i samodzielność dzieci, uczą współpracy w grupie, oswajają z muzyką. Podczas zajęć dzieci mają możliwość grania na instrumentach, śpiewania czy tańczenia. Zabawy rytmiczne mają także na celu poprawę koncentracji uwagi oraz rozwijanie mowy czynnej – proste rymowanki w melodyjnym brzmieniu szybko wpadają w ucho, ułatwiają zapamiętywanie i zachęcają do powtarzania!

Umów się z nami na spotkanie jeżeli chcesz poznać więcej szczegółów.

Zabawy konstrukcyjne

Zabawy konstrukcyjne odbywają się przede wszystkim przy użyciu rozmaitych klocków (dużych, małych, świecących, gumowych itp.). Zabawa klockami stwarza mnóstwo rozwojowych możliwości: kształtuje myślenie twórcze, ma pozytywny wpływ na procesy zapamiętywania i rozumowania. Ponadto to doskonały wstęp do nauki matematyki, gdyż zabawy tego typu kształtują logiczne myślenie, uczą działania według instrukcji, rozwijają wyobraźnię przestrzenną oraz umożliwiają rozwijać kreatywność przy tworzeniu budowli według własnych pomysłów. Ważne jest tu także współdziałanie w zespole, umiejętność dzielenia się z innymi, uczy planowania i daje wiele radości! Są to zajęcia, które uczą także, jak spędzać swój czas wolny.

Umów się z nami na spotkanie jeżeli chcesz poznać więcej szczegółów.

Zabawy tematyczne

Są to zajęcia, które organizowane są dwa razy w tygodniu w każdej przedszkolnej grupie. Zabawy, które proponowane są przez kadrę przedszkola mają na celu rozwijać wyobraźnię, dawać swoistą instrukcję do tego, jak i w co można się bawić. To wszelkiego rodzaju aktywności, które skupiają się na odgrywaniu scenek oraz modelowaniu zachowań, jakie dzieci obserwują w świecie dorosłych (np. zabawa w sklep, zabawa w lekarza, dentystę, zabawa w rodzinę itp.). I choć tego rodzaju zajęcia były dla naszych przedszkolaków na początku wielkim wyzwaniem, to cieszą się dużym zainteresowaniem dzieci i z czasem są przez nie coraz lepiej wykonywane przynosząc im wiele radości. Pokazują naszym dzieciom, co można robić w czasie wolnym, a także rozwijają wiele różnych umiejętności – uczą ról społecznych, współpracy i komunikacji, uczą dostosowywania się do reguł i ról w grupie, rozwijają umiejętność naśladowania, oswajają z lękami i wiele innych.

Umów się z nami na spotkanie jeżeli chcesz poznać więcej szczegółów.

Trening uważności i relaksacja

Codziennie przez kilka lub kilkanaście minut uczymy nasze przedszkolaki bardzo ważnej umiejętności, jaką jest ćwiczenie swojej uważności. Trening wpływa na dzieci nie tylko uspokajająco i pomaga w redukcji stresu, lecz także pozwala na zwiększenie świadomości odczuwania własnego ciała i swoich emocji, pomaga zaobserwować reakcje fizjologiczne pochodzące z wewnątrz, działa uspokajająco i pozwala się na chwilę zatrzymać, odprężyć. Wykonujemy też ćwiczenia relaksacyjne, ćwiczenia oddechowe i niekiedy wsłuchujemy się w muzykę relaksacyjną połączoną z projekcjami świetlnymi. Zajęcia mają charakter terapeutyczny, są bardzo ważne z punktu widzenia rozwoju emocjonalno-społecznego, obniżają napięcie emocjonalne i uczą samoregulacji, co może pomóc w przyszłości radzić sobie ze stresem i trudnymi emocjami.

Umów się z nami na spotkanie jeżeli chcesz poznać więcej szczegółów.

Jedzenie posiłków i kształtowanie nawyków higienicznych

W naszym przedszkolu dużą wagę przywiązujemy również do nauki samodzielnego spożywania posiłków (w miarę możliwości naszych podopiecznych), roszerzania diety i propagowania zdrowego odżywiania się. Ponadto codziennie ćwiczymy umiejętności związane z kształtowaniem prawidłowych nawyków higienicznych (np. mycie rąk przed posiłkiem). Pomagają nam w tym wywieszone w łazienkach plany aktywności – ciągi czynności prezentujące, co po kolei trzeba zrobić, by zadbać o higienę. To doskonała wskazówka, która pomaga w ćwiczeniu samodzielności i jest chętnie wykorzystywaną podpowiedzią przez nasze przedszkolaki.

Umów się z nami na spotkanie jeżeli chcesz poznać więcej szczegółów.

Ćwiczenie umiejętności samoobsługowych

Podczas pobytu dzieci w przedszkolu w różnych sytuacjach dnia codziennego staramy się ćwiczyć umiejętności samoobsługowe, takie jak ubieranie i zdejmowanie nakrycia wierzchniego i innych części garderoby, mycie zębów, a także samodzielne korzystanie z toalety, co jest niezwykle ważnym osiągnięciem na tym etapie życia. Co dnia inicjujemy tego rodzaju wyzwania i aktywności, a w odpowiednim dla dziecka i jego rodziny momencie przeprowadzamy „trening czystości”. W tym czasie wspieramy zarówno Rodziców naszych podopiecznych (przygotowujemy wskazówki, pomoce dydaktyczne), jak i przedszkolaki (prezentujemy instrukcje w postaci piktogramów, motywujemy, zachęcamy i wspieramy, by czuły się możliwie komfortowo w tej nowej sytuacji). Trening czyni mistrza, dlatego czynności samoobsługowe kształtujemy wytrwale każdego dnia!

Umów się z nami na spotkanie jeżeli chcesz poznać więcej szczegółów.

Aktywności na świeżym powietrzu

W naszym przedszkolu staramy się organizować wyjścia na spacery i place zabaw, podczas których dzieci uczą się bezpiecznego poruszania w przestrzeni publicznej, ćwiczymy także chodzenie za rękę i modelujemy bezpieczne zabawy podczas korzystania z różnych placów zabaw. Dla naszych dzieci bardzo ważne jest uczenie się zabawy w różnych miejscach, dlatego często korzystamy z wielu różnych dostępnych w naszym mieście placów zabaw. W okresie wiosenno-letnim organizujemy też wycieczki komunikacją miejską, co oswaja przedszkolaki z zasadami panującymi w autobusie, a także odwiedzamy różne miejsca, które oferuje nam nasze miasto (np. cukiernie, kino, restauracje, parki itp.). Tego rodzaju aktywności mają wymiar terapeutyczny, gdyż integrują nasze dzieci ze środowiskiem lokalnym, a także pozytywnie wpływają na rozwój psychoruchowy przedszkolaków.

Umów się z nami na spotkanie jeżeli chcesz poznać więcej szczegółów.